رنو قبلاً با عرضه شاسی‌بلند کجار طعم موفقیت در این کلاس خودرویی را چشیده است. حالا این برند فرانسوی در تلاش است تا با عرضه شاسی‌بلند لوکس‌تر و جادارتر کولئوس این موفقیت را در ابعادی بزرگ‌تر تکرار کند.افرادی که به مدل‌های گوناگون رنو علاقه دارند نام کولئوس را به یاد خواهند آورد. البته این خودرو در واقع نمونه‌ی ریبج شده از سامسونگ بازار کره جنوبی بود که تا سال ۲۰۱۰ در بریتانیا فروخته می‌شد. در حقیقت نسل جدید این خودرو بر پایه پلتفرم بکار رفته در نیسان X-Trail ساخته شده و رنو بجای ارائه آپشن هفت صندلی، تمرکز خود را روی فضای کابین و صندوق گذاشته و نسخه ۵ نفره را عرضه می‌کند.

۶ مدل متفاوت از کولئوس وجود داشته و می‌توان از بین پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی، سیستم‌های دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک و گیربکس های دستی و اتوماتیک یکی را انتخاب نمود. پیشرانه سطح پایه نسخه ۱٫۶ لیتری dCi رنو است که قدرت ۱۲۹ اسبی تولید می‌کند. این پیشرانه تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و گیربکس ۶ سرعته دستی دارد اما شما می‌توانید تریم های متفاوت دینامیک S یا سیگنیچر ناو را انتخاب کنید. این گزینه کم‌مصرف‌ترین تریم بوده و رنو ادعا می‌کند آلایندگی آن در هر کیلومتر برابر با ۱۲۸ گرم دی‌اکسید کربن است.


یک پله بالاتر پیشرانه دیزلی ۲ لیتری ۱۷۲ اسبی قرار دارد که در آن سیستم چهار چرخ محرک به‌صورت استاندارد نصب شده و از بین گیربکس ۶ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک رنو (با نام X-Tronic) می‌توان یکی را برگزید. این مدل با گیربکس دستی آلایندگی ۱۴۸ گرمی در هر کیلومتر داشته و در مدل اتوماتیک به ۱۵۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.


رنوی بریتانیا کولئوس را یک خودروی لوکس می‌بیند بنابراین هر دو تریم آن تجهیزات فراوانی دارند. تریم دینامیک S دارای پوشش چرمی در برخی بخش‌ها، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link 2 با صفحه لمسی ۷ اینچی (دارای سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو)، رینگ‌های ۱۸ اینچی و آینه‌های جانبی گرم شونده و تاشو است.


تریم سیگنیچر ناو دارای سیستم اطلاعات با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۸٫۷ اینچی است. این خودرو همچنین دارای پوشش کامل چرمی، صندلی‌های جلو گرم شونده و درب پشتی برقی می‌باشد. لیست آپشن های این خودرو بلندبالا بوده که از آن جمله می‌توان به پکیج Climate اشاره کرد که شامل مواردی چون صندلی‌های جلوی سردشونده و صندلی‌های عقب گرم شونده به علاوه غربیلک فرمان گرم شونده و… می‌باشد.

خودروی حاضر در تست از پیشرانه ۲ لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک و طراحی دیفرانسیل جلو سود می‌برد. این تست فرصت مناسبی برای بررسی ترکیب گیربکس CVT رنو و پیشرانه ۱۷۲ اسب بخاری را مهیا نمود.
و اخبار خوبی به گوش می‌رسد. پیشرانه دیزلی قدرتمند خودرو احساس راحتی و سرزندگی داشته و به خوبی سرعت می‌گیرد. این پیشرانه نرم بوده و خللی در عملکرد آن وارد نمی‌شود و زمانی که در بزرگراه حرکت می‌کنید چیزی بیشتر از یک زمزمه پس‌زمینه‌ای به گوش نمی‌رسد. همچنین صدای باد نیز وجود نداشته که با توجه به ابعاد کولئوس و آینه‌های جانبی بزرگ عملکرد خوبی محسوب می‌شود.


گیربکس CVT نیز بخشی از پرفورمنس بالای پیشرانه را تکمیل می‌کند زیرا یکی از بهترین نوع گیربکسی بوده که ما تاکنون آزمایش کرده‌ایم. اگرچه با تحت‌فشار قرار دادن آن در برخی شرایط شاهد گیجی گیربکس هستیم اما در اکثر موارد گیربکس X-Tronic رنو واحدی نرم و هوشمند است.


فرمان خودرو پاسخ‌های سنگین و غیرمستقیمی دارد و تنظیمات سیستم تعلیق که از نمونه‌های میله مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب تشکیل شده بالانس برجسته بین راحتی و پایداری را به وجود آورده است. در پیچ‌های تند کمی تکان بدنه مشاهده می‌شود اما در اکثر بخش‌ها کولئوس تقریباً تخت حرکت می‌کند.اگرچه در برخی جاده‌های واقعاً ناهموار تکان‌ها و ناهنجاری‌هایی مشاهده می‌شود اما در اکثر جاده‌ها کولئوس عملکرد خوبی در پنهان کردن ناهمواری‌ها نشان می‌دهد. ریشه‌های کولئوس در این بخش به قشقایی بازمی‌گردد که همان پلتفرم پایه را دارد.

انتظار می‌رود پیشرانه ۲ لیتری در بین مشتریان بریتانیایی محبوبیت بیشتری داشته باشد اما هر کسی که نسخه دیفرانسیل جلوی ۱٫۶ لیتری را انتخاب کند احساس خوبی خواهد داشت. تست کوتاه این مدل نشان داد که قدرت و گشتاور کافی برای اکثر مواقع وجود داشته و این پیشرانه تاثیر منفی روی آسایش خودرو نگذاشته است. فرمان این خودرو کمی بهتر بوده و اگرچه تعویض‌های گیربکس دستی طولانی است اما برای تعویضی مثبت کافی محسوب می‌شود.

کابین کولئوس یکی از بهترین نقاط قوت این خودرو و رنو بوده و در آن شاهد طراحی ‌تر و تمیز و کاربردی هستیم. همچنین مواد و پلاستیک‌های نرم در مکان‌های صحیحی بکار رفته‌اند. صندلی‌ها راحت بوده و حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند و فضای خوبی برای سرنشینان در سفرهای طولانی تدارک دیده شده است.

صندوق‌عقب نیز شکل خوبی داشته و کف آن نیز می‌تواند برای افزایش ظرفیت بارگیری تغییر پیدا کند. زمانی که صندلی‌های عقب سر جای خود باشند فضای ۵۷۹ لیتری در عقب ایجاد می‌شود که هم‌اندازه هیوندای سانتافه است اما زمانی که صندلی‌ها خوابانده شوند فضای صندوق کولئوس به ۱۷۹۵ لیتر می‌رسد که بیشتر از فضای ۱۶۸۰ لیتری رقیب کره‌ای خواهد بود.نقطه‌ضعف کولئوس به صدای جاده مربوط می‌شود. صدای جاده به داخل کابین راه پیدا می‌کند اما ما حدس می‌زنیم نوع لاستیک تأثیر زیادی روی این مسئله دارد.

این‌ها مسائلی بودند که می‌توانند در کلاسی بسیار شلوغ روی نظر خریداران تأثیر بگذارند. تصمیم رنو برای تولید نسخه ۵ نفره یک فاکتور دیگر است اگرچه که مدل ۷ نفره گرند سنیک به راضی کردن مشتریان در این زمینه ادامه خواهد داد اما مشتریان بیشتر به دنبال شاسی بلندها هستند تا ون‌ها.فاکتور نهایی قیمت‌گذاری است. رنو قبلاً محصولات خود را با شرایط اقساطی مناسبی عرضه کرده است. کولئوس قدرتمند با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک اقساط کمتری نسبت به اشکودا کودیاک خواهد داشت؛ و این موضوع واقعاً جالب است.


فاصله‌ی واقعاً کمی بین شاسی بلندهای خانوادگی همانند رنو کجار و مدل های لوکسی چون ب ام و X3 و آئودی Q5 وجود دارد؛ اما کولئوس می‌تواند به خوبی در این بخش خود را نشان دهد. پیشرانه‌های آرام و قوی، لیست تجهیزات سخاوتمندانه و کابین کاربردی و باکیفیت به این معنی است که کولئوس ارزش قرار گرفتن در لیست خرید و مقایسه با رقبایی چون اشکودا کودیاک، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را دارد؛ اما همانند هر شاسی‌بلند ۵ نفره بزرگ، شاید از خودتان بپرسید که با پرداخت مبلغی اضافه‌تر می‌توانید فضای پای بیشتر و صندوق جادارتری را به دست بیاورید.

مشخصات رنو کولئوس Dynamique S dCi 175 Auto X-Tronic

قیمت: ۳۱۹۰۰ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل

قدرت/گشتاور: ۱۷۲ اسب بخار/۳۸۰ نیوتون متر

گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹٫۲ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر