کیا پیش از این با شاسی‌بلند هفت نفره سورنتو ثابت کرده که می تواند محصولی با بهای بیشتر از ۴۰ هزار پوند را بفروشد و نشان دهد که تفکرات گذشته درباره تمرکز روی قیمت ارزان و امکانات فراوان تا حد زیادی محو شده‌اند؛ اما یک سدان اسپورت ۴۰ هزار پوندی قضیه کاملاً متفاوتی دارد… درباره کیا استینگر GT-S صحبت می‌کنیم که از پیشرانه ۶ سیلندر ۳٫۳ لیتری توئین توربوی ۳۶۵ اسب بخاری استفاده کرده و ادعای رقابت با بزرگانی چون آئودی S5 اسپورت‌بک را دارد!

اگرچه این خودرو توانایی فنی برای رقابت با S5 را دارد اما با بهای آغازین ۴۰۴۹۵ پوندی حدود ۷ هزار دلار ارزان‌تر از رقیب آلمانی است. آلبرت بیرمن رئیس بخش توسعه خودروهای پرفورمنس کیا اوایل سال جاری به نشریات گفته بود که استینگر GT-S مردم را سورپرایز خواهد کرد و نگاه آن‌ها به برند کیا را تغییر خواهد داد. و به نظر می‌رسد بیرمن بی‌راه نگفته زیرا استینگر یک خودروی باشخصیت و هوشمند بوده و توانایی‌های زیادی دارد.قلب تپنده ۶ سیلندر استینگر تنها از دور ۱۳۰۰ پیشرانه گشتاور ۵۱۰ نیوتون متری را ارائه کرده بنابراین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تنها ۴٫۷ ثانیه طول می‌کشد خودرو از زمین کنده شده و به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. خب به قلمرو سدان های پرفورمنس رسیده‌ایم…

کیا استینگر GT-S جدید
البته عملکرد خودرو تنها به روی کاغذ محدود نمی‌شود چراکه پیشرانه به خوبی دور گرفته و به پدال گاز پاسخ‌های مناسبی داده اما درعین‌حال مقداری تأخیر توربو مشاهده می‌شود. در حالت‌های اسپورت یا اسپورت پلاس اگرچه برخی تغییرات مشاهده می‌شود اما هیجان‌انگیزترین خودروی این کلاس نیست.

کیا استینگر GT-S جدید
به لطف توربوهای پیشرانه بخش اعظم پرفورمنس در دورهای میانی ارائه شده اما رساندن دور پیشرانه به ردلاین و کنترل دستی گیربکس ۸ سرعته دستی بر هیجان کار می‌افزاید.

کیا استینگر GT-S جدید
در حالت کامفورت شاهد تعویض‌های نرم گیربکس و بالا رفتن روان دور پیشرانه هستیم. پدال شیفترهای پشت فرمان استینگر GT-S به اندازه نمونه‌های بکار رفته در آئودی یا ب ام و نرم نیستند اما این اولین تلاش کیا در بخش GT های پرفورمنس است بنابراین این موضوع را در نظر بگیرید.

موضوع مشخص اینکه شاسی در این کلاس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تمامی مدل‌های خاص بریتانیا دارای سیستم دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل لغزش محدود بوده و همین امر کمک می‌کند خودرو به‌طور شگفت‌آوری چابک باشد.

کیا استینگر GT-S جدید
در رأس پیچ‌ها قدرت را افزایش داده و سیستم هوشمند کیا با دیفرانسیل به منظور تنگ‌تر خط حرکتی خودرو و افزایش کشش همکاری می‌کند. فرمان خودرو احساس زیادی ندارد اما توزیع وزن خوبی داشته و به حد کافی دقیق است. چسبندگی زیادی دیده شده و اگرچه وزن ۱۷۸۰ کیلویی استینگر گاهی اوقات احساس می‌شود اما همین وزن دلیل اصلی چسبیدن لاستیک‌ها به زمین است.

نسخه GT-S به‌صورت استاندارد از دامپرهای تطبیق‌پذیر سود می‌برد و با حالت‌های مختلف رانندگی همخوانی نشان می‌دهد. در جاده‌های نرم اسپانیا شاهد سواری پایدار استینگر در حالت کامفورت هستیم و در عین حال که تکان‌های بدنه در حالات اسپورت و اسپورت پلاس کمتر است پایداری و آرامش بیشتری را نشان می‌دهد.

کیا استینگر GT-S جدید
درباره تنها چیزی که نباید سؤالی پرسید لیست تجهیزات کیا است. صفحه لمسی ۸ اینچی به همراه سیستم ناوبری، اپل کارپلی و اندروید اتو، بلوتوث، حسگرهای پارک و دوربین ۳۶۰ درجه، هدآپ دیسپلی و سیستم صوتی هارمن کاردون و صندلی‌های گرم و سرد شونده در جلو تنها بخشی از تجهیزات استاندارد استینگر GT-S محسوب می‌شوند.

کیا استینگر GT-S جدید
تجهیزات ایمنی خودرو نیز گیرا بوده و شامل ترمز اضطراری، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، کاپوت فعال و ترمزهای برمبوی ارتقا یافته می‌باشد. اگرچه ترمزهای خودرو قدرت توقف فوق‌العاده‌ای داشته اما به سرعت می‌توانند داغ شوند. استینگر GT-S نرم‌ترین خودروی کیا بوده و بهترین هندلینگی را دارد که تاکنون از یک محصول این برند دیده‌ایم. اگرچه در طراحی خودرو از برخی رقبا الهام گرفته شده اما در کل خودرویی جذاب بوده که کابینی با کیفیت و تجهیزات و کاربرد فراوانی دارد.بخش جلو جادار بوده و راننده می‌تواند موقعیت راننده خوبی را پیدا کند. در بخش عقب نیز فضای پای کافی حتی برای افراد بالغ قدبلند وجود دارد. همچنین علیرغم خط سقف کوپه مانند مشکلی در فضای سر نیز وجود ندارد.فضای بار ۴۰۶ لیتری استینگر بزرگ و مفید است. البته شاید برخی افراد به مصرف سوخت ۹٫۹ لیتری استینگر GT-S خرده بگیرند.

کیا استینگر GT-S جدید
اگر چشم خود را روی برخی نقاط ضعف محصول جدید کیا ببندید می‌توانید خودرویی باکیفیت و جادار برای خانواده داشته باشید و مهم‌تر اینکه هیجان زیادی نیز در راندن خودرو به دست آورید.

استینگر GT قول‌های کیا در ارائه کوپه چهار درب با ظاهری مسابقه‌ای را عملی ساخته است. این اولین تلاش قوی کیا برای حضور در بازار بوده و ثابت کرده که کره‌ای‌ها در جهت صحیحی حرکت می‌کنند. اگرچه استینگر دارای نقاط ضعفی است اما در قدرتمندترین نسخه یعنی GT-S یک انتخاب انفرادی است که در برخی موارد می‌تواند با رقبای آلمانی شاخ‌به‌شاخ شود.

مشخصات کیا استینگر GT-S

قیمت: ۴۰۴۹۵ پوند

پیشرانه: ۶ سیلندر ۳٫۳ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۳۶۵ اسب بخار/۵۱۰ نیوتون متر

گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴٫۷ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۹٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر