صنعت خودروسازی ایران ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
حال بگذریم از هزینههای پنهانی که خودروسازان خصوصی باید برای دور زدن تحریمهای سیاسی بپردازند یا هزینههایی که خودروسازان چینی تنها به دلیل مشارکت با خودروسازان ایرانی در زمان تحریم، از خودروسازان خصوصی دریافت میکنند. ۲- از ابتدای سال جاری افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد از سوی دولت ابلاغ شده است. ضمن طراحی این سازوکار، مانند اکثر کشورها برای شروع کار در بخش خودروهای سبک حداقل ۴۰% ساخت داخل الزامی است و در غیر این صورت تعرفه cbu خواهد بود. هوش مصنوعی به رانندهی خودکار کمک میکند اشیا اطراف وسیله نقلیه را بهخوبی و در زمان درست تشخیص دهد و بهتر تصمیم بگیرد. همچنین در زمینهی بهبود فرایند نگهداری و تشخیص تعمیرات لازم برای اتومبیل هم نقش مؤثری خواهد داشت.
- خودروسازان همچنان خودرو را انبار کردند تا قیمت خودرو را، البته به بهانه تحریم، افزایش دهند.
- ظرفیت بازار منطقهای صنعت خودروی ایران در حدود چند صد ملیون در کشورهای همسایه و نیز همسایه همسایه یا CIS، بنا به اشتراکات فرهنگی و در حال توسعه بودن (البته بدون لحاظ ترکیه، افغانستان و جنوب خلیج فارس که شرایط خاصی دارند) میباشد.
- همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان فولاد و خودروسازان در ایران باعث رشد نوآوری و پیشرفت های تکنولوژیکی شده است.
- در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود.
اگرچه عنوان میشود که ظرفیت بالقوه تولید برق در کشور مشکل ندارد، اما به روز نگه داشتن نیروگاهها به منظور تولید برق با مشکلات زیادی روبهرو است. هنگامی که با کسری منابع در بانکها مواجه هستیم، عمدتا این منابع محدود توسط شرکتهای بزرگ جذب میشوند و دیگر منابعی برای شرکتهای متوسط و کوچک باقی نمیماند و ریسک بالایی را برای اقتصاد، اشتغال و امنیت کشور ایجاد میکند. در این شرایط نرخ اعطای تسهیلات نیز بسیار افزایش یافته که در نظام قیمتگذاری دستوری، وجوه گرانقیمت قابل جذب در شرکتهای تولیدی نیست. خروج فوری دولت از تصدیگری و پس از آن خروج از سهامداری، حذف قیمتگذاری دستوری و ملغیالاثر شدن دو قانون ایجادکننده انحصار در تقاضا و ضمنا عرضه خودرو در بورس کالا راهکارهایی هستند که میتوانند موجب بهبود این صنعت شوند.
اضافه شدن خودرو به سامانه ملی گارانتی
اتصال بیسیم از اینترنت، سرگرمی چندرسانهای و پرداخت از طریق وسیلهی نقلیه را پشتیبانی میکند و میتواند تجربهای لذت بخشی را ایجاد کند. خودروهایی که به این امکان مجهز هستند میتوانند از دادههای دیجیتال خود برای عیبیابی از راه دور، ارائهی گزارش سلامت خودرو، انتقال اطلاعات تلهماتیک و دریافت هشدارهای اولیه استفاده کنند. در دنیای امروز نحوهی خرید خودرو در حال تغییر است در سال ۲۰۲۳ انتظار میرود تولیدکنندگان بیشتر به سمت فروش مستقیم کشیده شوند و مسیرهای غیر مستقیم سنتی را در اولویتهای پایینتر قرار بدهند. شرکت تسلا و پولستار به روش مستقیم محصولات خود را به فروش میرسانند که در این صورت بر مصرفکنندگان تمرکز دارند و باعث موفقیت آنها شده است. در این روش تولیدکنندگان امکان تعیین قیمت را دارند و به شبکههای خردهفروشی فرصت دلالی داده نمیشود. تصمیم غلط نهادهای دولتی برای خودروسازان بخش خصوصی بدون لحاظ کردن تبعات آن حتی در پوشش عوام فریبانه رفع انحصار نیز نتیجهای جز نابودی بیش از ۱۰۰ هزار شغل شرکتهای خصوصی و افزایش هزینه سرمایه گذاری در اقتصاد کشور نخواهد داشت.
جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی – ۴ مهر ۱۴۰۲
علاوه بر این تحریمها و مشکلات داخلی اقتصادی، مانعی بزرگ برای خودروسازان بهمنظور رشد تولید خودروی باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی شده است. متاسفانه وقتی قیمت ارز در حال نوسان است، فروش خودروهایی صفر وارد شده، متوقف میشود و واردکنندگان منتظر افزایش بیشتر و رسیدن به ثبات هستند. پس افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو را افزایش میدهد و وجود تقاضا و عدم عرضه، باعث تشدید افزایش قیمت میشود. صنایع مختلفی امروز روز در دنیا وجود دارند که می توان با استفاده از آن بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه و اقتصادی را انجام داد. یکی از صنایع بسیار مهم که در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است، صنعت خودروسازی است. لذا این صنعت امروزه توانسته اقتصاد کشورهای مختلفی را در دست بگیرد و افراد با استفاده از آن به بالاترین سطح بنیه مالی برسند.
اما اگر شرکتی میخواست محصولات دیگر گوگل (مثل نقشه یا دستیار صوتی) را نیز در داشبورد خودروهایش داشته باشد، باید با گوگل قرارداد میبست. گوگل یک بسته با عنوان «خدمات خودرویی گوگل» (Google Automotive Services) را به خودروسازان میفروشد. این بسته، امتیاز دسترسی به محصولاتی مثل نقشه گوگل را به خودروساز میدهد و البته خودروساز نیز باید با شرایط گوگل برای استفاده از پلیاستور و نیز دستیار صوتیاش موافقت کند. اما کرایسلر، جیب و پلیموث فقط به استفاده از سیستمعامل اندروید قناعت کردند و در مقابل، تصمیم گرفتند از دستیار صوتی آمازون (یعنی الکسا) و نیز نرمافزار تامتام به عنوان بازار مسیریابی استفاده کنند. جنرالموتورز در ابتدا تاکید داشت که از سامانه جهتیابی خودش موسوم به مپسپلاس (+ Maps) استفاده کند. اما پس از مدتی، تسلیم شد و همه محصولات این شرکت از ابتدای ۲۰۲۲ به بسته کامل محصولات گوگل مجهز خواهند بود.